המטרה בסרטון הזה הוא לספק לכם מידע על ההתנהלות הכלכלית שלכם ולכן אחרי שהדפסתם את דפי חשבון הבנק וחברת האשראי וסימנתם קבוצות של הוצאות לפי צבע ספציפי, למשל הוצאות ילדים בצבע ירוק, הוצאות דיור, בצבע כתום וכן הלאה.
כל שעליכם לעשות הוא לסכם את סך ההוצאות המשפחתיות
לטווח 3 חודשים אחורה ולהזין אותם בתוך הדו"ח.
למשל: אם הוצאת חשמל היא 400 ₪ וחודשים לאחר מכן 500 ₪ וחודשיים אחריהם 600 ₪.
נזין בלשונית ממוצע כך: חודש1: 400, חודש 2: 500, חודש 3: 600 כך שנראה מהי ההוצאה הממוצעת.
בהמשך נעשה שינויים בכל סעיף, ללא ספק זה יחייב אתכם בשינוי סדרי עדיפויות כדי שתוכלו לצאת לעצמאות כלכלית.
שימו לב טוב טוב לנתון הבא…משפחות בישראל זורקות לפח חצי מהאוכל שלהם בגלל הרגלי צריכה שגויים, וזה אומר שכדי שתוכלו לראות איך תוכלו לחסוך עד אלפי שקלים בכל שנה, גם אתם תצטרכו להתאמץ ולבצע שינויים.
לכן בסעיף מזון תכניסו גם את הקניות שאתם קונים בקיוסק אם זה ממתקים לילדים, פיצוחים, סיגריות וכו' אל תרמו את עצמכם.
בסעיף הביטוחים תכניסו את סך הביטוחים כמו רכב, דירה, בריאות, חיים ועוד שאתם משלמים מבלי לעשות ממוצע.
סעיף הביטוחים הוא סעיף חשוב מכוון שמטרתה לא לגרום לזעזוע כלכלי בשעת הצורך.
יכול להיות שגם אתם כמו הרבה משפחות משלמים הרבה כסף על כפל ביטוחים.
בשלב מאוחר יותר תוכלו לקבל בין היתר פתרון לבדיקה מקצועית לתיק הביטוחי שלכם.
אז אחרי שהזנתם בדו"ח את כל ההוצאות, זה הזמן לעבור לסעיף ההכנסות.
כל תקציב מתחיל מסך ההכנסות נטו ולא מה שהרוב חושבים שזה סך ההוצאות החודשיות.
התקציב זה מה שיש לי כדי להוציא, בדיוק כמו שיש לנו 24 שעות ביממה ואנחנו לא יכולים לבקש 25 שעות, כך גם עלינו לנהוג לפי ההכנסה נטו שלנו, כלומר כמה אנחנו מכניסים בכל חודש.
ההכנסות שלנו מגיעות ממספר מקורות:
הראשון זה המשכורת שלנו, אם את או אתה מרוויחים 15,000 שקלים ובן/בת הזוג מרוויחים 10,000 או ההפך, סך ההכנסה המשפחתית עומדת על 25,000 שקלים לחודש.
עכשיו אני מתכוון לשכר שנכנס בת'כלס לחשבון הבנק, אחרי הורדת מיסים והפרשות לתוכניות הפנסיוניות.
אם אתם עצמאיים, העניין יותר מורכב.
לרוב העצמאיים קשה להבין מהי ההכנסה נטו שלהם.
למה? הכול מתערבב.
החשבון שלהם מעורבב יחד עם החשבון העו"ש של המשפחה ואז רואה החשבון מבקש מקדמות ואז הסכום בחשבון יורד, ואז מגיע שיק מלקוח ואנחנו נושמים ואז יורד תשלום לספק ואנחנו פחות מחייכים.
במידה ויש לכם עסק, כדי להבין את התקציב, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לבצע הפרדה בין החשבון העסקי לחשבון המשפחתי.
אתם חייבים לבקש עזרה מרואה החשבון שלכם שיעשה לכם סדר אחת ולתמיד כמה אתם מכניסים, כמה מקדמות וכמה נטו נשאר לכם ביד אחרי תשלומים לרואה חשבון והוצאות אחרות.
מאוד חשוב שתבדקו עם רואה החשבון שלכם או יועץ המס, כמה נטו יש לכם על פי חישוב שנתי מכוון שיש תקופות שההכנסה גבוהה ותקופות שההכנסה יותר נמוכה.
אם למשל ההכנסה נטו שלכם היא 10,000 ₪.
אחת לחודש תעבירו לחשבון המשפחתי בהעברה בנקאית קבועה סכום קבוע של 9000 שקלים כמו משכורת חודשית.
אחת לרבעון תעשו מעקב כדי לראות את סך הרווחים שלכם.
אם יש לכם ילדים, אתם מקבלים מביטוח לאומי קצבה חודשית, לכן את התקציב הזה נוסיף כהכנסה.
בנוסף, הרבה זוגות מקבלים תמיכה מההורים אם זה לכיסוי חלק מהמשכנתא או סתם עזרה כלכלית – גם את זה תוסיפו לסך ההכנסה שלכם.
יכול להיות שיש לכם דירה בבעלותכם שכל חודש נכנס כסף מהשכירות, גם סכום זה נוסיף לסך ההכנסות שלכם.
לסיכום, תקציב ההכנסות מורכב ממספר גורמים:
קודם כל ההכנסה ממקום העבודה או מהעסק
תשלומים מביטוח לאומי כמו קצבת ילדים
עזרה מקרובים
והכנסה מדירה או מחסכונות כאלה ואחרים.
אתם עומדים להיחשף לראשונה לתקציב האמיתי שלכם, לא למסגרות האשראי אלא לתקציב האמיתי, אז תנו עוד מאמץ אחד קטן.
ועוד דבר חשוב, יכול להיות שעדיין תראו שגובה ההוצאות גבוה מההכנסות.
אל תדאגו! יש לנו עבודה ואני כאן כדי לעזור לכם לקצץ בכל סעיף וסעיף.
זה ידרוש מכם שיתוף פעולה כדי שזה יצליח כי זה העתיד שלכם ושל הילדים שלכם.